En lille blog om livet fyldt med kærlighed til mad, kreativitet, guldkorn og små øjeblikke, som er værd at få på skrift!
tirsdag den 10. juli 2012
Skøn jordbærtærte :)
Sommeren er over os, eller det burde den ihvertfald være - indtil videre har vi jo kun set den i enkelte dage og glimt. Jeg stemmer for hedebølge og dejlig solskin :)
Men ihvertfald er det jordbærtid og de er i høj kurs herhjemme, så da fødselsdagen stod for døren valgte jeg at droppe de traditionelle lagkager og i stedet for satse på en sommerlig jordbærtærte...
Jeg har altid gerne ville lave en tærte ala den bageren laver, og derfor skulle den ha et forsøg med mazarinbund :)
Min opskrift lyder som følgende:
Mørdejen:
150 g hvedemel
100 g smør
50 g sukker
1 lille æg
Fyld:
100 g smør
100 g sukker
100 g ren rå marcipan
1 lille æg
Pynt:
100 g mørk chokolade
Vanilie flødecreme:
2 1/2 dl mælk
1/2 brev kagecreme (pulver) Maizena
2 1/2 dl piskefløde
500 g dejlige friske sommer jordbær
Ælt alle indgredienser i mørdejen sammen og form en kugle som ligges i film og trykkes flad. Herefter ligges den i køleskabet i mindst en time, for så kan du rulle den ud.
Imens laves du mazarinmassen. Rør smør og sukker sammen med marcipan og ægget til du har en ensartet masse.
Rul mørdejen ud og læg den i et smurt tærtefad. Jeg brugte et 24 cm fad. Herpå ligger du mazarinmassen og bag tærtebunden ved 200 grader i ca 20 min.
Straks når tærtebunden kommer ud drysser du den hakkede mørke chokolade, så smelter den fint på tærtebunden.
Rør mælk og kagecreme sammen og stil det koldt til det er blevet tykt. Pisk fløden til flødeskum og vend flødeskummen i den kolde creme. Fordel det herefter på tærten og pynt med jordbær..
Velbekomme :)
Etiketter:
chokolade,
flødecreme,
jordbær,
jordbærtærte,
marcipan,
mazarin,
tærte
mandag den 9. juli 2012
De vildeste spinatboller...
Det ved at være tid til arbejde igen og dermed at skulle være lidt kreativ med madpakken. Jeg har længe ledt efter nogle gode frokostboller - og nu faldt jeg ret tilfældigt over dem her hos mini-hakkeren og de måtte derfor prøves :)
Så her er min version af dem ;)
Til 12 stk skal du bruge:
25 g gær
3 dl vand
1 dl cremefraiche
2 1/2 tsk salt
400 g grahamsmel
200 g hvedemel
150 g spinat
Rør gæren ud i det håndvarme vand og kom cremefraichen i. Tilsæt herefter salt, grahamsmelet, spinat og alt det sammen. Kom hvedemelet i, men hold lidt tilbage. Dejen skal være let at arbejde med.
Lad dejen stå tildækket og lunt i en times tid ....
Efter en times tid formede vi dem til 12 stk frokostboller ... Havde lidt hjælp idag <3 Hun kan vel ligeså godt lære det!
Her skal de hæve igen i en times tid, og så vi gav dem et kryds på toppen og penslede dem med æg. drys gerne lidt groft salt og peber på toppen.
Herefter er det ind i ovnen - varmluft på ca. 225 grader i 13-14 minutter til de er gyldne :)
Du kan med fordel trykke bollerne let flade inden de hæver på bagepladen :)
De er perfekte til madpakken :) Og smager skønt med diverse pålæg :)
tirsdag den 16. august 2011
Ingen hemmelighed!!
Det er ingen hemmelighed at jeg er kagefreak. Jeg elsker at bage og kreere men ikke også mindst at spise/nyde dem :)
Jeg har de sidste par år udvidet min horisont lidt mht pynt, frosting og alt det andet man kan få til at forskønne diverse kager med. Men jeg holder mig stadig til de kager som er rimelig hurtige, nemme at lave og smager fantastisk! Der er bare ikke tid til at at kreere store kage hvor processen varer flere dage, jeg er for utålmodig og jeg mister interessen. Jeg er jo typen som kan sætte mig ned og vente foran ovnen med resten af kagedejen på en grydeske, bare for at tiden jo helt sikkert går hurtigere, så jeg kan sætte tænderne i den lækre kage.
Det er så også her at det bliver et problem for mig når tingene ikke lykkedes. Men jeg samler op af alle de gode opskrifter som lykkedes og de gemmes trofast og laves igen og igen! ;)
Jeg fik forøvrigt sendt min lille datter afsted i dagplejen med det deforme frugt pindsvin og I kan tro at hun var stolt, så det var det hele værd :) hun havde en skøn dag og blev fejret og selvfølgelig endnu flere gaver :)
Hertil aften har vi, ja jeg siger vi for kæresten hjalp, bagt hindbærsnitter og romkugler! Jeg er big fan af hindbærsnitter - de minder mig om min barndom, hvor min mormor tit medbragte en hindbærsnitte eller en linse, som vi kunne nyde til eftermiddag :) Måske man skulle prøve at bage linser en dag - det må være et projekt!
Når men der er nu kreeret en meters hindbærsnitte og lavet ca 30 romkugler som kæresten kan medbringe på arbejdet imorgen, som fødselsdags - og feriekage.
Bon appetit til hans arbejdskollegaer :)
Jeg har de sidste par år udvidet min horisont lidt mht pynt, frosting og alt det andet man kan få til at forskønne diverse kager med. Men jeg holder mig stadig til de kager som er rimelig hurtige, nemme at lave og smager fantastisk! Der er bare ikke tid til at at kreere store kage hvor processen varer flere dage, jeg er for utålmodig og jeg mister interessen. Jeg er jo typen som kan sætte mig ned og vente foran ovnen med resten af kagedejen på en grydeske, bare for at tiden jo helt sikkert går hurtigere, så jeg kan sætte tænderne i den lækre kage.
Det er så også her at det bliver et problem for mig når tingene ikke lykkedes. Men jeg samler op af alle de gode opskrifter som lykkedes og de gemmes trofast og laves igen og igen! ;)
Jeg fik forøvrigt sendt min lille datter afsted i dagplejen med det deforme frugt pindsvin og I kan tro at hun var stolt, så det var det hele værd :) hun havde en skøn dag og blev fejret og selvfølgelig endnu flere gaver :)
Hertil aften har vi, ja jeg siger vi for kæresten hjalp, bagt hindbærsnitter og romkugler! Jeg er big fan af hindbærsnitter - de minder mig om min barndom, hvor min mormor tit medbragte en hindbærsnitte eller en linse, som vi kunne nyde til eftermiddag :) Måske man skulle prøve at bage linser en dag - det må være et projekt!
Når men der er nu kreeret en meters hindbærsnitte og lavet ca 30 romkugler som kæresten kan medbringe på arbejdet imorgen, som fødselsdags - og feriekage.
Bon appetit til hans arbejdskollegaer :)
mandag den 15. august 2011
Her er de så... Verdens bedste Fødselsdagsboller! De høstede meget ros og alle var glade ;) Det er helt sikkert ikke sidste gang jeg har lavet dem. Mon ikke de kan bruges til fødselsdagen på søndag, hvor venner, gudforældre og familie kommer til 2. omgang fødselsdag.
Her er opskriften:
500 gram hvedemel
150 g smør
75 g gær
2 1/2 dl. mælk
2 æg
1 spsk. sukker
1 tsk salt
Pensling: Sammenpisket æg
Sådan gør du:
1. Smelt smør og tilsæt mælken, opløs herefter gæren heri.
2. Tilsæt sukker, æg, og salt.
3. Kom melet i og rør dejen godt sammen. Dejen skal være meget blød og glat, så er den helt perfekt!
4. Lad dejen hæve lunt og tildækket i ca. 30 min
5. Kom olie på hænderne, så dejen slipper lettere og form bollerne. Jeg fik 15 stk. Sæt dem på en plade med bagepapir. Lad dem efterhæve i 40 min, mens ovnen forvarmes til 220 grader (varmluft 200 grader)
6. Pensl bollerne med æg og bag dem midt i ovnen i ca. 11-13 min :)
God fornøjelse!
Bollerne blev også nydt af fødselsdagsbarnet selv :) hvor må det være skønt at være barn. Hun er blevet over begavet i dag, imorgen skal hun i dagplejen og som sagt på søndag er der den store fødselsdag. Hygge, gaver og boller/kage i stride strømme...Halleluja for bagning. Her til aften har jeg lavet pasta salat, hj. dressing, bagt pølsehorn og så lige lavet et frugt pindsvin... eller måske skulle jeg kalde det en frugt hermafrodit, for hvad det lige ligner, det er nok ikke helt på plads, men imorgen må det blive kaldt et pindsvin og mon børn i alderen 1-3 år opdager det?! :/ jeg satser på at det går :)
Er spændt på hvordan det bliver for hende at blive afleveret imorgen efter næsten 3 ugers sommerferie og så starte med at være centrum og fødselsdagsbarn.
Nu ligger hun ihvertfald og sover trygt for det er jo hårdt at være fødselsdagsbarn <3
2 år siden det hele begyndte...
Ja, børneeventyret vel at mærke. Idag bliver vores lille pige hele 2 år gammel og som hun selv siger så er hun en stor pige nu :)
Så det er hele to år siden at jeg lå på Glostrup hospital med den lille prinsesse i armene for første gang uden at have nogen ide om hvad det var jeg havde sagt ja til... For hell no der er ingen retur ret på sådan en lille sag ;) Men det har nu også været et eventyr :) HUN er ved at udvikle sig til en skøn prinsesse og jeg prøver at lade være med at udvikle mig til en ond hekse mor ;)
Jeg har idag begivet mig ud i at bage intet mindre end "Verdens bedste fødselsdagsboller".... De har bare at smage godt :) Jeg kan smide opskriften senere, hvis de ender op med at være så geniale ;) De skal selvfølgelig spises lune med varm kakao med flødeskum :O) Jeg havde overvejet kold kakao med vanilie is i, men så varmt er det hellere ikke derude, så det blev varm kakao! '
Senere skal jeg kaste mig ud i at lave mit allerførste frugt pindsvin, som hun skal have med i dagplejen imorgen :)
God dag til jer alle derude i blogland!
Så det er hele to år siden at jeg lå på Glostrup hospital med den lille prinsesse i armene for første gang uden at have nogen ide om hvad det var jeg havde sagt ja til... For hell no der er ingen retur ret på sådan en lille sag ;) Men det har nu også været et eventyr :) HUN er ved at udvikle sig til en skøn prinsesse og jeg prøver at lade være med at udvikle mig til en ond hekse mor ;)
Jeg har idag begivet mig ud i at bage intet mindre end "Verdens bedste fødselsdagsboller".... De har bare at smage godt :) Jeg kan smide opskriften senere, hvis de ender op med at være så geniale ;) De skal selvfølgelig spises lune med varm kakao med flødeskum :O) Jeg havde overvejet kold kakao med vanilie is i, men så varmt er det hellere ikke derude, så det blev varm kakao! '
Senere skal jeg kaste mig ud i at lave mit allerførste frugt pindsvin, som hun skal have med i dagplejen imorgen :)
God dag til jer alle derude i blogland!
søndag den 14. august 2011
For allerførste gang....
har jeg nu oprettet en blog. Ja sådan en hvor man skriver hvad man har lyst til og hvorfor man nu engang har lyst til det :) Jeg har egentlig aldrig forstået det og sat man ind i hvorfor man gør det og hvorfor man gider at bruge tid på det, og ja så kan det være at du tænker... hmmm hvorfor er du her så? Ja, hvorfor er jeg egentlig det?
Jeg har noget på hjertet. Jeg sprudler af ideer og ting jeg aldrig for sagt eller fortalt. Så hvorfor ikke gøre det her? Det må jo prøves! Når jeg selv sidder og læser/søger på nettet, så ender jeg som regel på en blog eller to og finder det super interessant at læse om hvad folk nu har kreeret og fundet på eller oplevet eller bare blevet klogere på.
Så nu kaster jeg mig ud i det...
1-2-3 NU... HOP for h.... HOP!
Jeg har noget på hjertet. Jeg sprudler af ideer og ting jeg aldrig for sagt eller fortalt. Så hvorfor ikke gøre det her? Det må jo prøves! Når jeg selv sidder og læser/søger på nettet, så ender jeg som regel på en blog eller to og finder det super interessant at læse om hvad folk nu har kreeret og fundet på eller oplevet eller bare blevet klogere på.
Så nu kaster jeg mig ud i det...
1-2-3 NU... HOP for h.... HOP!
Abonner på:
Opslag (Atom)

