Viser opslag med etiketten jordbær. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten jordbær. Vis alle opslag

lørdag den 24. maj 2014

AMERIKANSK CHEESECAKE MED JORDBÆR

Jeg har længe gået og villet lave den kage, men det er min debut med husblas, så jeg har ventet lidt. Men nu er jordbærerne kommet, så må det være på sin plads med denne smukke kage :) Og så er flødeosten skiftet ud med kvark, så det er ikke den vildeste kaloriebombe, men absolut helt fantastisk :)



Du skal bruge:

En springform ca 26-28 cm
smagsneutral olie til pensling

Bund:
200 gram digestive kiks
50 g finthakket mandler
2 tsk vaniliesukker
100 gram smeltet smør

Fyld:
6 blade husblas
1/4 piskefløde
200 gram sukker
2 æggeblommer (past)
500 gram Kvark 5%
200 gram friske jordbær

Pynt:
300 gram friske bær


Læg husblas i bløde i rigeligt koldt vand.

Kiksene knuses, så det har en konsistens ala raps. Bland kiksene sammen med de finthakket mandler, vaniliesukker, og den smeltede smør. Pensl springformen med olie, og hæld kiksemassen i. Tryk den godt sammen ned mod bunden. Stil herefter springformen i køleskabet imens fyldet laves.

Pisk 1,5 dl af fløden let. Bland resten af fløde (1 dl) i en gryde med sukkeret, bring det i kog under omrøring, så sukkeret smelter- tag gryden af varmen.  Pisk æggeblommerne glat med lidt af den varme flødeblanding. (Flødeblandingen må ikke være for varm, så skiller ægget). Pisk herefter heleægget i flødeblandingen. Tryk/vrid husblassen fri for vand, og kom den i ægge/flødeblandingen og lad det smelte heri. Rør denne flødeblanding lidt efter lidt ned i den letpiskede fløde. Til slut røres hele blandingen sammen med kvarken. Skyl og rens jordbær. skær dem i mindre stykker og rør i blandingen. Lad det stå i køleskabet ca 30 min. Herefter hældes den over bunden og stilles på køl i mindst 4 timer.

Pynt kagen lige før den skal spises med friske jordbær, blåbær og lidt citronmelisse.





Ja den hedder godt nok en cheesecake, men uden ost :D

Næste gang tror jeg vil prøve at bytte jordbærerne ud med hindbær i stedet for.

God fornøjelse

tirsdag den 10. juli 2012

Skøn jordbærtærte :)




Sommeren er over os, eller det burde den ihvertfald være - indtil videre har vi jo kun set den i enkelte dage og glimt. Jeg stemmer for hedebølge og dejlig solskin :)

Men ihvertfald er det jordbærtid og de er i høj kurs herhjemme, så da fødselsdagen stod for døren valgte jeg at droppe de traditionelle lagkager og i stedet for satse på en sommerlig jordbærtærte...

Jeg har altid gerne ville lave en tærte ala den bageren laver, og derfor skulle den ha et forsøg med mazarinbund :)

Min opskrift lyder som følgende:

Mørdejen:

150 g hvedemel
100 g smør
50 g sukker
1 lille æg

Fyld:

100 g smør
100 g sukker
100 g ren rå marcipan
1 lille æg

Pynt:

100 g mørk chokolade

Vanilie flødecreme:
2 1/2 dl mælk
1/2 brev kagecreme (pulver) Maizena
2 1/2 dl piskefløde

500 g dejlige friske sommer jordbær


Ælt alle indgredienser i mørdejen sammen og form en kugle som ligges i film og trykkes flad. Herefter ligges den i køleskabet i mindst en time, for så kan du rulle den ud.

Imens laves du mazarinmassen. Rør smør og sukker sammen med marcipan og ægget til du har en ensartet masse.

Rul mørdejen ud og læg den i et smurt tærtefad. Jeg brugte et 24 cm fad. Herpå ligger du mazarinmassen og bag tærtebunden ved 200 grader i ca 20 min.

Straks når tærtebunden kommer ud drysser du den hakkede mørke chokolade, så smelter den fint på tærtebunden.

Rør mælk og kagecreme sammen og stil det koldt til det er blevet tykt. Pisk fløden til flødeskum og vend flødeskummen i den kolde creme. Fordel det herefter på tærten og pynt med jordbær..



Velbekomme :)