Viser opslag med etiketten fødselsdag. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten fødselsdag. Vis alle opslag

mandag den 15. august 2011


Her er de så... Verdens bedste Fødselsdagsboller! De høstede meget ros og alle var glade ;) Det er helt sikkert ikke sidste gang jeg har lavet dem. Mon ikke de kan bruges til fødselsdagen på søndag, hvor venner, gudforældre og familie kommer til 2. omgang fødselsdag. 

Her er opskriften: 

500 gram hvedemel
150 g smør
75 g gær 
2 1/2 dl. mælk
2 æg
1 spsk. sukker
1 tsk salt

Pensling: Sammenpisket æg

Sådan gør du: 

1. Smelt smør og tilsæt mælken, opløs herefter gæren heri. 

2. Tilsæt sukker, æg, og salt.

3. Kom melet i og rør dejen godt sammen. Dejen skal være meget blød og glat, så er den helt perfekt!

4. Lad dejen hæve lunt og tildækket i ca. 30 min

5. Kom olie på hænderne, så dejen slipper lettere og form bollerne. Jeg fik 15 stk. Sæt dem på en plade med bagepapir. Lad dem efterhæve i 40 min, mens ovnen forvarmes til 220 grader (varmluft 200 grader)

6. Pensl bollerne med æg og bag dem midt i ovnen i ca. 11-13 min :)

God fornøjelse! 






Bollerne blev også nydt af fødselsdagsbarnet selv :) hvor må det være skønt at være barn. Hun er blevet over begavet i dag, imorgen skal hun i dagplejen og som sagt på søndag er der den store fødselsdag. Hygge, gaver og boller/kage i stride strømme...Halleluja for bagning. Her til aften har jeg lavet pasta salat, hj. dressing, bagt pølsehorn og så lige lavet et frugt pindsvin... eller måske skulle jeg kalde det en frugt hermafrodit, for hvad det lige ligner, det er nok ikke helt på plads, men imorgen må det blive kaldt et pindsvin og mon børn i alderen 1-3 år opdager det?! :/ jeg satser på at det går :) 

Er spændt på hvordan det bliver for hende at blive afleveret imorgen efter næsten 3 ugers sommerferie og så starte med at være centrum og fødselsdagsbarn. 
Nu ligger hun ihvertfald og sover trygt for det er jo hårdt at være fødselsdagsbarn <3



2 år siden det hele begyndte...

Ja, børneeventyret vel at mærke. Idag bliver vores lille pige hele 2 år gammel og som hun selv siger så er hun en stor pige nu :)

Så det er hele to år siden at jeg lå på Glostrup hospital med den lille prinsesse i armene for første gang uden at have nogen ide om hvad det var jeg havde sagt ja til... For hell no der er ingen retur ret på sådan en lille sag ;) Men det har nu også været et eventyr :) HUN er ved at udvikle sig til en skøn prinsesse og jeg prøver at lade være med at udvikle mig til en ond hekse mor ;)

Jeg har idag begivet mig ud i at bage intet mindre end "Verdens bedste fødselsdagsboller".... De har bare at smage godt :) Jeg kan smide opskriften senere, hvis de ender op med at være så geniale ;) De skal selvfølgelig spises lune med varm kakao med flødeskum :O) Jeg havde overvejet kold kakao med vanilie is i, men så varmt er det hellere ikke derude, så det blev varm kakao! '

Senere skal jeg kaste mig ud i at lave mit allerførste frugt pindsvin, som hun skal have med i dagplejen imorgen :)

God dag til jer alle derude i blogland!